Guitar Hero

Posted by mvilrokx | 14:54 | 5 comments »

Ik bezoek regelmatig een van de grote electronica zaken om me te vergapen aan de HDTVs en andere gadgets. Meestal koop ik niks omdat ik niet echt iets nodig heb (zeer on-amerikaans!) maar soms moet ik me toch inhouden.

Zaterdagavond - ik ga als de kinderen slapen, anders is er niks aan - was het weer zover tijdens een van mijn tochten naar Best Buy. Ik was al naar de uitgang aan het zoeken toen mijn oog viel op een XBox 360 met een soort guitaar ernaast. "Sweet Child of Mine" van "Guns & Roses" bleirde uit de speakers en na 2 minuten gapen begreep ik eindelijk dat die guitaar aan de XBox was gekoppeld en een soort van input apparaat was voor een spel genaamd "Guitar Hero II".

Stom dacht ik, wie gaat er nu op zijn eentje guitaar spelen voor de TV. En hoe zou dat dan wel werken? Even proberen dan maar, al was het maar om te bewijzen hoe belachelijk ik er zou uitzien. De guitaar heeft 5 knoppen aan de hals in plaats van snaren en een soort hendeltje waar je normaal aan de snaren plukt, de combinatie van de juiste ingedrukte knop(pen) en terzelfdertijd dat hendeltje naar beneden drukken geeft dan een noot. De noot die je moet spelen wordt op het scherm getoont (op dezelfde manier als "Dance Revolution" je toont hoe je moet dansen, en als je ooit iemand op Dance Revolution aan het werk hebt gezien, weet je ook meteen hoe belachelijk je er uitziet).

Even vlug rondgegeken om zeker te zijn dat niemand mij zag, vlug de guitaar gepakt en enkele selecties later ... de eerste noten van "Sweet Child of Mine". Nou dat viel niet mee de eerste 2 minuten (respect voor Thierry and Co!) maar dan kom je in het ritme en eenmaal als je door hebt hoe de controls werken ... omg! Na 5 minuten had ik al geen oog meer voor wat er rond mij gebeurde en stond ik als een idioot op die guitaar te rammen, Jimmy Hendrix zou trots op me geweest zijn. Eindelijk kon ik al mijn ervaring uit mijn +10 jarige carriere als Air Guitarist benuten. Toen de solo eraan kwam zat ik al op mijn knieen, ik probeerde de knoppen in te drukken met mijn tanden maar dat lukte niet zo goed. Dit was niet belachelijk, dit was fantastisch! Mijn score moedigde me alleen maar meer aan ... dat moet beter kunnen. "Hart Shaped Box" van Nirvana maar eens proberen. Na 10 minuten begon ik al flink te zweten en ging de trui uit, nog maar eens G&R dan, dat was toch iets intenser.

Ondertussen had er zich een klein groepje puisterige tieners gevormd rond mij, net buiten mijn gezichtsveld (dat nu nog maar 32 inch groot was, de grote van het scherm van de TV waar ik op aan het spelen was). Toen ik even pauseerde om op adem te komen werd ik me ineens weer gewaar van mijn omgeving. Ik draaide me even om ... uit hun open mond kwamen geen woorden, maar dat was niet echt nodig om weten wat ze dachten.

Nu weet ik dus waarom je dit alleen doet voor de TV ... thuis. Ik ben afgedropen zonder XBox, maar als ik me er een aanschaf zal het zijn om thuis de Guitar Hero uit te hangen.

Uw man vanbinnen,
Mark.

5 comments

  1. Anoniem // 18 april 2007 om 10:37  

    Ik speel ook graag met "mijn" gitaar !

  2. Anoniem // 18 april 2007 om 11:34  

    Marcus Aurelius, waar blijven die verhalen over voetbal en bier? Onder voetbal versta ik wel gene KVSK United gezever he. ;-) Yow baaikes schollekes!

  3. mvilrokx // 18 april 2007 om 11:38  

    Voetbal en bier? Wacht maar eens totdat ge 2 klein mannen hebt

  4. Thierry Willekens // 19 april 2007 om 09:36  

    Vraag het mss aan dees mannen, die zullen wel alles weten van gitaren:

    http://www.youtube.com/watch?v=1BgNhR9oisM

    CU en greetz from Lommel

    Thierry, Lies en ....?

  5. Anoniem // 18 juni 2007 om 19:24  

    en Jim zekersss