De Mail-In Rebate

Posted by mvilrokx | 21:42 | 6 comments »

Ongelofelijk dat ik in al die jaren nooit de Mail-In Rebate (MiR) heb vermeld. Van alle amerikaanse eigenaardigheden is dit een van mijn favoriten waar ik als zuinige belg gretig gebruik van maak. Een Mail-In rebate is een soort kortingsbon, maar inplaats van de korting onmiddellijk aan de kassa te krijgen moet je de bon opsturen, vandaar de naam. Je betaald dus eerst de volle pot en later, als de bon aanvaard wordt, krijg je je geld terug. En daarin ligt nu net het probleem, de coupon kan voor allerlei redenen geweigerd worden. Allow me to elaborate...

MiR hebben zeer strikte regels en je moet aan elke regel voldoen om ook maar een schijn van kans te maken om je geld terug te zien. Het produkt moet bij bepaalde winkeliers worden aangeschaft, in een bepaalde periode. De MiR zelf moet ingevuld worden en binnen 4 weken van de aankoop worden verstuurd. 1 fout op het MiR formulier en je kan fluiten naar je centen. Samen met het MiR formulier moet je ook altijd verschillende bewijzen van aankoop meesturen, meestal de faktuur en de uitgeknipte streepjesode, allemaal origineel, geen kopies!

Je vraagt je waarschijnlijk af waarom ik dit zo fantastisch vindt, al die onzin om mijn geld terug te krijgen en is een gewone korting weeral niet goed genoeg voor den amerikaan? Het antwoord is simpel, MiR worden meestal aangeboden bovenop een gewone korting, maw je krijgt 2 kortingen, een onmiddellijk en een iets later. Soms krijg je 2, 3 of 4 MiR per product met als gevolg dat je niks moet betalen of zelfs geld terug krijgt als je iets koopt!!! Het prijskaartje vermeldt altijd de prijs min de MiR (dus soms staat er $0 op). Amerikaan denkt, koopje, reageert een beetje verbaasd als er betaald moet worden aan de kassa maar zet toch door en maakt zichzelf wijs dat hij dat ding onmiddellijk opstuurt als hij thuis kom. 35% doet dat nooit en daarin ligt natuurlijk net de beauty van deze strategy, de koper denkt dat hij een koopje doet, koopt iets wat hij anders nooit zou kopen ("veel te duur normaal maar dit is een koopje!") en vergeet de MiR op te sturen.

De kortingen die je via een MiR kan terug krijgen varieren maar zijn soms ronduit spectaculair. Ik heb me net 3 SanDisk 16 GB Extreme III Compact Flash 30Mb/s Memory kaarten aangeschaft voor $325. Niet omdat ik ze nodig heb, maar omdat er een MiR van $300 bij zat, totaalprijs dus voor mij, $25 of ongeveer $8 per kaart. Ik verlap er 2 op eBay voor $100 per stuk en hou er een voor mezelf. Ik ben dus 1 16 GB kaart en $175 rijker gewoon omdat ik mijn MiR opstuur. Men heeft mij nog nooit een refund gewijgerd.

Uw man vanbinnen,
Mark

6 comments

  1. Roeland // 29 oktober 2008 om 03:23  

    Mark, koop voor mij ook zo wat van die kaartjes, dan kan je nog wat meer geld verdienen ;-)
    Groeten Roeland, Beringen Belgiƫ

  2. Roeland // 29 oktober 2008 om 03:24  

    Mark,

    Koop mijn anders ook wat van die kaartjes.... dan kan je nog wat meer geld verdienen haha...

    Groeten Roeland, Beringen Belgiƫ

  3. mvilrokx // 29 oktober 2008 om 11:42  

    Hey Roeland, als je echt geintereseerd bent laat maar weten, ik wil er gerust wel een paar opsturen

  4. Anoniem // 31 oktober 2008 om 14:05  

    firteAls je zo'n Rebate eens ziet voor een polar hartslagmeter, mag je altijd iets laten weten.

    Kurt

  5. Unknown // 7 november 2008 om 07:47  
    Deze reactie is verwijderd door de auteur.
  6. Unknown // 7 november 2008 om 07:52  

    Wij hebben de BIR

    http://www.youtube.com/watch?v=8V4ANuGPxxo

    http://www.youtube.com/watch?v=LC06Mlbc7sY