Het internet is fantastisch

Posted by mvilrokx | 13:36 | 1 comments »

Zoals jullie waarschijnlijk al hebben gemerkt heb ik me de laatste twee weken wat meer bezig gehouden met mijn Blogs. Maar daar houdt het niet bij op, bij wijze van experiment heb ik me volledig gestort op het wereldje van Internet Social Networking. Ik moet toegeven, ik ben nooit een echte fan geweest van het on-line equivalent van een gezellige babbel in cafe De Kroon en ik weet dat er onder mijn Lommelse vrienden ook zo veel denken.

Het probleem is echter niet het fenomeen zelve maar de manier waarop we het gebruiken. Ziet U, ik kan niet naar De Kroon gaan. Ik ga hier naar mijn lokaal stamcafe of pokergame om mijn fix van locale zever (geloof me, Lommel heeft daar geen patent op) te krijgen , maar ik word nogal raar aangeken als ik "STIFT! Elleboog op tafel!" roep wanneer ik mijn Full House op het groene laken gooi. Ik heb me altijd afgevraagd hoe ik mijn leven in Belgie kan connecteren met mijn leven hier in Californie. Dit blog (en de e-mail krant daarvoor) waren een eerste stap in die richting maar het is eenrichtingsverkeer, af en toe een commentaar van jullie op mijn posts werkte niet voor mij en dus stierf mijn blog een langzame dood, ik heb nood aan meer.

Het antwoord staarde me natuurlijk al jaren in het gezicht. Wat ik nu eindelijk door heb is dat het online sociaal wereldje geen substituut is voor de echte wereld maar dat het mekaar complimenteert, het ene is een "natuurlijk" verlengde van het ander. Eenmaal dat ik dat door had was er geen houden meer aan. Ik zit al enkele jaren op Facebook maar ik wist nooit goed wat er mee aan te vangen maar nu weet ik het dus. Ik heb vrienden gevonden op Facebook die ik al jaren niet meer gezien of gesproken had, sommige van hun wonen ondertussen ook in het buitenland en zou ik dus nooit meer tegen het lijf lopen om de vriendschap terug aan te kunnen wakkeren, dat kan alleen maar online! En natuurlijk ontmoet je ook andere mensen die je anders nooit zou ontmoet hebben, je maakt er nieuwe vrienden met dezelfde interesses of situaties, bijvoorbeeld andere Belgen die ook in de VS wonen.

Ondertussen zit ik ook op Twitter waar je me van minuut tot minuut kan volgen, letterlijk. Als jullie nu allemaal hetzelfde doen, dan weet ik ook wat er in De Kroon gebeurt is dit weekend ;-) Jullie kunnen zien welke websites ik interessant vindt (delicious), mijn profesioneel profiel (LinkedIn), mijn blog profiel, wat ik voor mijne kerstmis wil, naar welke muziek ik luister of welke fotos ik maak.

Komaan mensen, ik wil tweerichtingsverkeer, maak U een Facebook account aan en connecteer met uw vriend online.

Uw man vanbinnen,
Mark.

1 comments

  1. Anoniem // 20 november 2008 om 13:10  

    Al die Web 2.0-dingen hebben mij nog niet kunnen fascineren. In NL is bvb Hyves intens populair, maar lijkt het me meer te draaien om de hoeveelheid "vrienden" dan om wie die vrienden dan eigenlijk zijn. Heb ook nooit de behoefte gehad om om iedereen constant op de hoogte te houden van m'n reilen en zeilen, maar misschien ben ik gewoon iemand van de oude stempel. Het is ook iets anders als je ge-emigreerd bent, misschien?
    - Jaco